هموروئید

هموروئید

هموروئید

هموروئید

هموروئید ترومبوزه

هموروئیدهای ترومبوزه که بصورت برآمدگی کبود رنگ و دردناک در آندودرم دیده می شوند, 48 تا 72 ساعت اول درد شدید و ناراحت کننده ایجاد می کنند و بعد از آن درد کاهش می یابد. در صورتی که بیمار در مرحله ابتدایی مراجعه نماید بهترین روش درمان هموروئید ترومبوزه هموروئیدکتومی با لیزر می باشد. روش هموروئیدکتومی در واقع برداشتن لخته همورویید ترومبوزه است و پیشنهاد می شود حتما با لیزر برداشته شود یا با تابش لیزر تحلیل رود زیرا عمل جراحی باز هموروریید ترومبوزه دوره نقاهت طولانی تری دارد و بیمار درد زیادی را متحمل می شود. با توجه به تشخیص پزشک بهترین روش درمان همورویید ترومبوزه یکی از دو روش لیزر درمانی آن و یا برداشتن لخته با لیزر است.





علایم هموروئید یا علائم بواسیر
خونریزی : اولین و شایعترین علامت هموروئید خون ریزی بدون درد است. این نوع خون ریزی از علایمهموروئید داخلی است. خون ممکن است به صورت رگه هایی در اجابت مزاج دیده شود یا بعد از اجابت  مزاج به مقدار کم چکه کند. بیماری که با خونریزی مراجعه می کند خصوصا بیماری که ذکر می کند خون با مدفوع مخلوط است باید از نظر تمام علت های خونریزی مقعد بررسی شود.
توده : دومین علامت همورویید بیرون زدن بالشتک های هموروئیدی از مقعد است.
درد : سومین علامت هموروئید درد مقعد است. درد در همورویید درجه ۳و۴ داخلی ترومبوزه و نکروزه و هموروئید خارجی ترومبوزه دیده می شود.

علائم دیگر شامل ترشح مخاطی - احساس دفع ناکامل - بی اختیاری مدفوع - التهاب و تورم مقعد و خارش مقعد.

هموروئید خارجی یا بواسیر خارجی

هموروئید خارجی یا بواسیر خارجی برآمدگی نرمی در اطراف دهانه ی مقعد است. گاهی اوقات ممکن است حالتی به نام همورئید ترومبوزه رخ دهد. در این وضعیت، یک لخته ی خونی ایجاد شده و آن برآمدگی سفت می شود. از آنجا که بافت های اطراف مقعد پوشیده از پایانه های عصبی است، هموروئید خارجی موجب درد و سوزش و خارش شدید مقعد می شود. هموروئید داخلی در بالای خط دندانه ای است و با اپی تلیوم ستونی پوشانده شده و رسپتورهای درد ندارد. آن ها در سال ۱۹۸۵ به ۴ دسته بر اساس درجه پرولاپس یا بیرون زدگی تقسیم شدند .



درجه اول :هموروئید  فقط خون ریزی دارد و بیرون زدگی ندارد
درجه دوم :هموروئید  خون ریزی و بیرون زدگی دارد و بیرون زدگی خودبخود جا می رود
درجه سوم : هموروئید بیرون زدگی فقط با فشار دست جا می رود
درجه چهارم : هموروئید بیرون زدگی حتی با فشار دست هم جا نمی رود

هموروئید یا بواسیر چیست؟

هموروئید یا بواسیر چیست؟







هموروئید یا بواسیر بالشتک هایی در مقعد است که به عمل دفع کمک می کند و زمانی که این بالشتک های هموروییدی ملتهب و بیمار می شوند شخص عوارض مختلفی را تجربه می کند. هموروئید ها اعضای طبیعی قسمت انتهایی روده بزرگ هستند که به دلایل متفاوت دچار عارضه هموروئید می شود و اصولاً در بروز هموروئید زمینه های ارثی و خانوادگی، بیماری های غددی، علل زمینه ای، تغذیه، شغل، آب و هوا، مسائل روانی، سن، دارو، عفونت، حاملگی، سرفه زیاد، زورزدن، استفراغ، و یبوست مؤثر هستند. البته در بروز هموروئید ممکن است بیش از یک عامل دخالت داشته باشد.در کشور آمریکا هر ساله یک میلیون بیمار جدید مبتلا به هموروئید شناسایی می شوند و معمولاً ۵۰ درصد افراد بالای ۵۰ سال طی سه سال این بیماری را تجربه می کنند. هموروئید  به دو صورت داخلی و خارجی مشاهده میشود.


دکتر زهرا سعادتی

لیزرهای پرتوان دی اکسید کربن- co2

لیزرهای پرتوان دی اکسید کربن- co2


با این نوع لیزر تمام انواع هموروئید را می توان درمان نمود. این لیزر پر توان بوده و با کمک آن می توان پاکه هموروئید را بطور کامل برداشت. در واقع لیزر پرتوان به جای چاقوی جراحی را انجام می دهد و این بیماری را بطور کامل درمان می کند.



چرا لیزر هموروئید به عمل جراحی باز هموروئید ارجح است



لیزر در هنگام برش و برداشتن پاکه هموروئید انتهای عصب ب

ریده شده را ترمیم می کند و در نتیجه بیمار بعد از عمل درد نداشته یا درد بسیار کمی دارد


لیزر عروق کوچک بریده شده در هنگام عمل هموروئید را ترمیم می کند و در نتیجه خون ریزی هنگام عمل کاهش می یابد



لیزر عروق لنفاوی باز شده هنگام عمل هموروئید را ترمیم می کند و در نتیجه ورم بعد از عمل کاهش می یابد، این نکته بسیار ارزشمند است زیرا یکی از مشکلات عمل هموروئید ورم بعد از عمل است


لیزر هموروئید سرپایی و بدون بیهوشی قابل انجام است


بیمار فقط شب اول استراحت می کند و نیاز به استراحت بیش تر ندارد.


بیمار بازگشت سریع تر به محیط کار و زندگی طبیعی خود دارد


با لیزر می توان تمام انواع هموروئید و حتی شقاق و فیستول را هم زمان درمان نمود


لیزر محیط عمل را استریل کرده و باعث کاهش عفونت محل عمل می شود. قابل ذکر است به همین علت انتقال بیماری های ویروسی از جمله هپاتیت و ایدز به صفر می رسد.


لیزر هنگام عمل به بافت اطراف صدمه نمی زند و مانند کوتر باعث نکروز نمی شود به همین علت درد بعد از عمل کاهش داشته و به اسفنکتر مقعد آسیبی وارد نمی شود. این مزیت لیزر باعث کاهشعارضه بی اختیاری مقعد می شود

.

مقایسه ی جراحی بیماران مبتلا به هموروئید به روش جراحی معمولی با روش co2جراحی با لیزر دی اکسید کربن


طی یک مقاله ی خارجی که در انتها آمده است بیماران مبتلا به هموروئید را به دو گروه تقسیم و عمل شدند. ۵۱۲ نفر به روش عمل جراحی هموروئید باز و ۵۱۲ نفر با لیزر پرتوان تحت درمان بیماری هموروئید قرار گرفتند از نظرمدت زمان عمل ،مدت زمان بستری ،زمان ترمیم و عوارض بعد از عمل بررسی شدند:

در گروهی که هموروئید آن ها با لیزر عمل شد نتایج شامل :


زمان عمل هموروئید ۲۰-۱۰ دقیقه بطور متوسط ۱۳ دقیقه


مدت بستری ۱۲-۴ ساعت بطور متوسط ۱۰ ساعت


نیمی از بیماران اصلا درد بعد از عمل نداشته و ۵۰٪ بقیه که درد داشتند با مسکن سادهبهبود یافتند


خون ریزی از محل عمل هموروئید کم تر از ۱٪ بیماران


تنگی مقعد در ۳.۳٪ از بیماران


عفونت در ۰.۵٪ بیماران


گروهی که به روش جراحی معمولی عمل شدند :


مدت زمان عمل ۲۵-۱۵ و بطور متوسط ۱۹ دقیقه


مدت بستری ۴۸-۲۴ و متوسط ۲۸ ساعت


همه ی بیماران بعد از عمل درد داشتند و برای تسکین درد مسکن های قوی و مخدر لازم شد
خون ریزی ٪۴.۸


عفونت ٪۷


تنگی ٪۴






نتیجه این تحقیق نشان می دهد که لیزر در کاهش درد بعد از عمل هموروئید بسیار موثر است و حتی نیمی از بیماران اصلا درد ندارند این بسیار ارزشمند است زیرا درد بعد از عمل هموروئید یکی از بزرگ ترین دغدغه های بیماران است. عوارض دیگر نیز با لیزر کاهش یافته است


دکتر زهرا سعادتی



لیزر درمانی هموروئید یا بواسیر با مادون قرمز

لیزر درمانی هموروئید یا بواسیر با مادون قرمز




در مراحل اولیه هموروئید وقتی هموروئید خیلی بزرگ نشده و دچار عارضه نیست می توان از لیزر درمانی کمک گرفت. این نوع لیزرها یک وسیله ی مخصوص که به جهات مختلف مقعد تابانده می شود و باعث کاهش علایم هموروئید می شود. لیزر موجب می شود هم درد آن کم تر شده و هم اندازه ی آن کوچک تر شود. از این نوع لیزر نمی توان در درمان هموروئیدهای خیلی بزرگ و دچار عارضه سود برد.






اشعه مادون قرمز یا همان IRC


در روش درمان همورویید با IRC همورویید خارجی را فقط کمی کوچکتر می کند و کاملا از بین نمی رود زیرا روی پوست بیرونی تاثیر ندارد و فقط بر روی عروق تاثیر دارد.


از این اشعه به دو صورت می توان در درمان هموروئید استفاده کرد


۱-در یک روش پروب لیزر روی هموروئید داخلی گذاشته می شود. اشعه مادون قرمز تابانده شده و جای تابش سفید رنگ می شود،این طول موج توسط هموگلوبین جذب بالایی دارد و باعث انعقاد عروق داخل هموروئید می شود. پاکه هموروئید پس از چند روز کوچک شده و از بین می رود. این روش نیاز به بیهوشی و حتی بی حسی ندارد و فقط برای همورویید داخلی کاربرد دارد.


۲-در این روش از فیبر دیود استفاده می شود؛ به این صورت که فیبر حامل اشعه وارد پاکه هموروئید شده اشعه تابانده می شود عروق داخل همورویید لخته شده و پاکه هموروئید از بین می رود. قیمت این نوع لیزر ها گران می باشد.


دکتر زهرا سعادتی